Voordat een individueel begeleidingstraject start, vind ik het belangrijk om kennis te maken (intakegesprek). Tijdens dit gesprek worden de wensen besproken en mogelijkheden aangegeven. Aan de hand van het intakegesprek worden er afspraken gemaakt met betrekking tot het aantal lessen, de frequentie en de tijdsduur. Wanneer gewenst, kan er gewerkt worden met een ontwikkelingsplan, waarin doelen worden opgesteld, een logboek wordt bijgehouden en wordt geëvalueerd.
Op verschillende manieren kunnen wij met de paarden aan de slag gaan. Het hangt af welke vaardigheden je wilt oefenen en welke wensen je hebt. In samenspraak kijken wij op welke manier wij de paarden kunnen inzetten bij jouw ontwikkeling.
Verzorgen van de paarden
Wij halen het paard uit het land, paddock of de stal. Dan poetsen wij het paard. Aan de hand van de hulpvraag bepaal ik de omvang van de verzorging.
Het verzorgen hoort er altijd bij, het is de inleidingsfase. Deze bestaat uit: het paard leren kennen en onderzoeken, afstand en intensiteit van het contact bepalen, wensen en verwachtingen formuleren, grenzen aangeven en mogelijkheden ontdekken. Het is erg belangrijk voor het vertrouwen in elkaar en er is tijd om verschillende onderwerpen te bespreken.
Spiegelen
Paarden spiegelen gedrag, maar ook gevoelens die niet uitgesproken worden.
Als kuddedier beschikt het paard over heel goede sociale vaardigheden, niet alleen naar zijn kuddegenoten, maar ook naar de mens. Paarden leven in het hier en nu, zij veroordelen niemand, maar reageren wel op lichaamssignalen. We kijken samen hoe het paard reageert, brengen dit onder woorden, vergelijken dit met het dagelijks leven. Dan is de vraag, wil je het veranderen? Zo ja, dan gaan we ervaren hoe het anders kan.
Grondwerken
Grondwerk houdt in dat we het paard los laten lopen of aan een (dubbele) lijn.
Het is de bedoeling dat je leert hoe je een paard kunt leiden en wanneer je het paard kan volgen. Door je houding leer je het paard de ene of de andere kant op te sturen.
Het paard spreekt geen mensentaal maar communiceert via kleine lichaamssignalen. Hij is eerlijk in zijn communicatie en snapt niets van dubbele boodschappen. Het gaat hier vooral om houding, concentratie en overtuiging, anders zal het paard je niet begrijpen.
Voltigeren
Tijdens het voltigeren wordt soms gestart naast het paard. Je leert het ritme van het paard kennen en probeert hierin mee te gaan. Concentratie is hier van belang.Voltigeren gebeurt zonder zadel, maar met een pad en voltigesingel. Ik sta in het midden en stuur het paard terwijl het kind oefeningen kan doen.
De driedimensionale beweging van het paard (in zowel stap, draf als galop) zorgt voor een specifieke uitwerking op lichaam en geest. Het linker en rechterdeel van de hersenen gaan samen werken en het evenwicht wordt constant aangesproken. Op het paard zijn er tal van mogelijkheden die wellicht aansluiten bij de hulpvraag.
Paardrijden
Tijdens de paardrijles verzorgen we met elkaar de pony(‘s) en zadelen we met elkaar op. Daarna volgt zo’n 40 minuten rijplezier. Aan het einde geven wij ook weer gezamelijk de zorg die de pony nodig heeft.
Privéles of in een groepje van 2. Zeer leerzaam, leuk en veel persoonlijke aandacht.